INFO


HUUR 


ARRANGEMENTEN


DAGTOCHTEN


CATERING 


HUWELIJK


HISTORIE


HAVENRONDVAART 


CRUISESCHEPEN IN ROTTERDAM 


LINKS 


CONTACT 



Rederij Diane
St. Liduinastraat 73a
3117 CR Schiedam
(010) 435 61 92
(0653) 34 76 37
info@partyschipdiane.nl
 
facebook

HISTORIE IJVEER XIV

Als u aan boord stapt van het m.s. Diane voor een heerlijke vaartocht dan zet u voet op een authentiek en origineel schip uit 1930. U wordt zo onderdeel van de lange geschiedenis van het m.s. Diane. Hier volgt de geschiedenis, voor zover bekend, van het m.s. Diane, ex IJveer XIV.

De haven van Amsterdam met o.a. zijn vele grote scheepswerven, machinefabrieken en rederij etablissementen bevond zich in de eerste helft van de vorige eeuw nog voornamelijk rondom het IJ en bood aan vele duizenden mensen werk. Amsterdam beschikte destijds over een veerlijnennet over het IJ. Oorspronkelijk werd dit lijnennet geëxploiteerd door particuliere rederijen. Vanaf 1911 werd dit overgenomen door de Gemeente Veren. Deze lijnen verbonden het Centraal Station met de woon- en werkgebieden in het oostelijk havengebied, alsmede met de dorpen aan de noordoevers van het IJ: Nieuwendam, Schellingwoude en Tuindorp Oostzaan.

In 1930 werd door de Gemeente Veren (in 1943 opgegaan in het Gemeentevervoerbedrijf van Amsterdam) aan de N.V. Verschure & Co's Scheepswerf en Machinefabriek een order verleend voor de bouw van een stalen passagiersmotorveerboot, het m.s. IJveer XIV. Het schip kreeg negen zijramen en had oorspronkelijk de volgende afmetingen: lengte 20,20m, breedte 5,28m, holte 1,65m en een diepgang van 1,16m. Het geklonken casco had een gewicht van 40 ton en een laadvermogen van 10 ton. Er werden vier waterdichte schotten geplaatst. De Kromhout 2-cilinder gloeikop-middeldruk-ruwe oliemotor van het type 2M3 had een vermogen van 70/80 pk, goed voor een dienstvaart van 15 km/h. Een Penta benzinemotor zorgde voor de 24 Volt verlichting. De verwarming in de winter geschiedde door middel van de afgewerkte gassen van de Kromhout motor. In de uitlaatleiding van deze motor zat een klep waardoor men deze uitlaatgassen of door de schoorsteen of door een tweetal buizen aan stuurboord en bakboord onder de vloer van de achterkajuit kon afvoeren.

De stuurinrichting bestond uit een groot stuurwiel met kettingen en tangen overbrenging naar het roer. De elektrische installatie werd geïnstalleerd door de firma Groeneveld & van der Poll (het latere Groenpol/GTI). Oorspronkelijk was het schip geschikt voor 120 passagiers, later voor 150 en zelfs 175 passagiers.

In het achtergedeelte van het schip bevond zich een overdekte kajuit met dwarsbanken, geschikt voor 60 personen. In het voorschip bevond zich een afzonderlijke kajuit voor dames met daarachter een dienstruim, een WC voor het personeel en de machinekamer. De achterkajuitbetimmering en de banken waren van teakhout, de dameskajuit van gelakt vurenhout. De vloer was van eiken lijfhout, het berghout en voetrib waren van eikenhout gemaakt en het dek direct voor en achter het stuurhuis was van Amerikaans grenen. Een aantal van deze originele details zijn nog steeds aanwezig op ons schip. De totale bouwkosten bedroegen f 35.980,00.

De bouw van het m.s. IJveer XIV ving aan op 18 juni 1930. Zij kreeg van de werf bouwnummer 139. Op 27 november 1930 werd het schip in dienst genomen door de Gemeente Veren. De rederij beschikte nu over veertien personenveerboten, welke uit drie types bestonden: vijf z.g. open-dekboten met een kajuit onder het dek (de IJveer I, II, V, VI en VII), twee kleine overdekte ponten (de IJveer III en IV) en zeven z.g. salonboten (de IJveer VIII, IX, X, XI, XII, XIII en XIV).

Het m.s. IJveer XIV werd dus aan het begin van de zware crisisjaren, op donderdag 27 november 1930 in dienst genomen. Vanaf 24 mei 1934 deed zij alleen nog dienst in de spitsuren. Op 10 mei 1940 viel het Duitse leger Nederland onverwachts binnen en was Nederland betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. De exploitatie van de IJveren werd steeds gecompliceerder en op 19 november 1943 werd het m.s. IJveer XIV gevorderd door de Duitse bezetter. Zij werd afgevoerd naar Hamburg waar zij werd ondergebracht bij de Hafen-Dampschiffahrt A.G. (HADAG), een rederij die heden ten dage nog steeds actief is in de haven van Hamburg. Op 3 april 1944 werd het m.s. IJveer XIV omgedoopt in m.s. HADAG D, een naam die op 16 september 1944 werd gewijzigd in m.s. Hammerbrook. Hamburg werd toen al enorm onder vuur genomen door de geallieerde bommenwerpers en in 1945 zonk het m.s. Hammerbrook in de haven van Hamburg ten gevolge van bomschade. Pas op 28 september 1948 keerde het schip zwaar beschadigd terug in Amsterdam.

In 1949 werd bij scheepswerf G. de Vries Lentsch Jr. begonnen met het herstel, modernisering en verlenging van het inmiddels weer in m.s IJveer XIV omgedoopte schip. Naar ontwerp van Bureau P. Intveld uit Delft werd het schip met 4,80m verlengd tot een lengte van 25m. Zij kreeg nu 10 zijramen. Verder werden het stuurhuis en de schoorsteen gemoderniseerd en werd een nieuwe dieselmotor geplaatst, een 5 cilinder Mac Laren Ricardo-Leeds van 110 pk. Er was nu ruimte voor 225 passagiers. Op 14 maart 1950 werd zij door het Gemeentevervoerbedrijf weer in dienst genomen.

In de periode van 14 januari 1960 tot 22 januari 1960 lag het m.s. IJveer XIV aan de steiger te Tuindorp Oostzaan als hulppost voor de Rijkspolitie in verband met de overstromingsramp van Tuindorp Oostzaan.

Van 26 april 1965 tot 10 mei 1965 was zij verhuurd voor het vervoer van het eigen personeel aan de N.V. Maatschappij voor Zwavelzuurbereiding G.T. Ketjen & Co., een bekend bedrijf in Amsterdam en een voorloper van AkzoNobel.

In 1966 werden extra schuifdeuren aangebracht om in geval van nood het schip sneller te kunnen verlaten.

Uiteindelijk werden door de komst van de Coen- en IJtunnel en de Schellingwouderbrug een groot aantal veerverbindingen overbodig. Het m.s. IJveer XIV werd in 1971 samen met de IJveer II, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII en XIII uit de vaart genomen. De firma Mantel uit Oostzanerdijk kocht alle schepen plus reservemotoren en onderdelen voor de ongekend lage prijs van 70.000 gulden totaal.

Het m.s. IJveer XIV werd door de firma Mantel al in 1971 doorverkocht aan rederij W.F. Feenstra uit Rotterdam. Deze rederij was sinds 1949 voornamelijk actief met vaarvakanties op de Rijn maar ging het m.s. IJveer XIV gebruiken voor vaartochten op de wateren in en om Rotterdam. Het schip kreeg nu haar huidige naam Diane. Als kapitein in dienst van Feenstra fungeerde de heer C. Koopman.

In 1978 werd het m.s. Diane afgedankt door Rederij Feenstra en geschonken aan de heer C. Koopman, die nu zelfstandig met het schip verder voer. Het schip kreeg als vaste ligplaats het Zuiddiepje bij Rotterdam IJsselmonde en werd gebruikt voor rondvaarten in Rotterdam en dagtochten naar onder andere de Biesbosch en Geertruidenberg.

In april 1985 werd het m.s. Diane met 8 meter verlengd door Scheepswerf de Haas in Maassluis. Zij had hierna de volgende afmetingen: lengte 33,37m, breedte 5,28m en diepgang 1,20m. Officieel kunnen nu 170 passagiers worden vervoerd, Koopman gaat niet verder dan 120 passagiers. Het schip werd nu ook voorzien van centrale verwarming.

In 1992 werd de huidige DAF dieselmotor van 211pk ingebouwd. Ook werd het schip voorzien van een boegschroef met een Mecedes dieselmotor van 64pk.

In september 1995 werd het schip door Koopman wegens omstandigheden te koop aangeboden. In 1996 werd het m.s. Diane gekocht door de familie Panhuizen die het schip naar Vlaardingen haalde waar het een vaste ligplaats krijgt aan de Maasboulevard. Het schip werd weer ingezet voor vaartochten in Rotterdam en allerlei dagtochten.

In april 2004 tenslotte werd het m.s. Diane gekocht door haar huidige eigenaren, Hans en Joke Malegiannakis uit Schiedam. Het interieur van het schip werd gerenoveerd en zoveel mogelijk van authentieke accenten voorzien. Ook werd het kleurenschema van het schip aangepast. Daarnaast werd een nieuwe menukaart ingevoerd met buffetten, bittergarnituren, amuseglaasjes, desserts en arrangementen, gebaseerd op het gebruik van dagverse producten die in eigen beheer worden bereid. Het maximum aantal passagiers werd verder teruggebracht tot 80. De vaste ligplaats blijft aan de Maasboulevard te Vlaardingen.

Zo vaart deze momenteel 84 jarige dame alweer tien jaar voor haar huidige eigenaren. Als u nu een mooie vaartocht heeft geboekt op het m.s. Diane dan weet u dat u aan boord komt van een echt en origineel schip met een interessante en uitgebreide historie.

Met dank aan Fred Vos en Frank Hemminga van Museum Move in Amsterdam voor het aanleveren van veel historische gegevens en foto's. www.move-amsterdam.nl

JijveerEen doorsnede van de IJveer XIV zoals zij in 1930 werd opgeleverd

JijveerAankomst van de IJveer XIV in de haven van Nieuwendam in het begin van de jaren '30 van de vorige eeuw

JijveerDe IJveer XIV op 16 juni 1964 aan steiger 1 bij de De Ruijterkade achter het Centraal Station in Amsterdam. Dit was al in haar nadagen als IJveer (foto J.M. de Kok)

JijveerEen leuk schilderij van F. Veeke van de al in Diane omgedoopte IJveer XIV

JijveerDe Diane kort na de verlenging in 1985

JijveerDe Diane op 28 oktober 1991 door Fred Vos gefotografeerd in het Rotterdamse Zuiddiepje. Het voorschip is nu hoger gemaakt. Niet precies bekend is waarom dat is gebeurt.

JijveerOp 26 februari 2005 lag de Diane in de Berghaven te Hoek van Holland om passagiers op te halen

JijveerDe Diane op 24 november 2007 op de helling bij Werf Boxe in Delft voor een onderhoudsbeurt en keuring.

PARTYSCHIP DIANE VOOR UW:

FEESTEN
HAVENRONDVAART
PRESENTATIES
HUWELIJKEN
SOCIAL EVENTS
RECEPTIES
JUBILEA
CATERING
BUFFETTEN
MOONLIGHTCRUISES

2016 REDERIJ DIANE RONDVAARTEN