INFO


HUUR 


ARRANGEMENTEN


DAGTOCHTEN


CATERING 


HUWELIJK


HISTORIE


HAVENRONDVAART 


CRUISESCHEPEN IN ROTTERDAM 


LINKS 


CONTACT 



Rederij Diane
St. Liduinastraat 73a
3117 CR Schiedam
(010) 435 61 92
(0653) 34 76 37
info@partyschipdiane.nl
 
facebook

ROTTERDAM

Een van de specialiteiten van Rederij Diane is de haven- en architectuur rondvaart

Rotterdam is een echte top attractie. Jarenlang de grootste haven van de wereld en nu nog steeds de grootste haven van Europa. Zo dichtbij en toch is die haven relatief onbekend. Dat is jammer want een vaartocht door de haven is een echte eye opener. Gasten weten niet wat ze horen als er gedetailleerd en ter zake kundig commentaar wordt gegeven op alles wat er in de haven te zien is en staan vaak met open mond te kijken hoe groot alles van dichtbij in werkelijkheid is. Bovendien is het perspectief vanaf het water volkomen anders dan vanaf de wal.

Maar Rotterdam is meer dan een havenstad alleen, het is ook al vele jaren een stad met heel veel vernieuwende en uitdagende architectuur. Ook in het buitenland is dit nu ontdekt. In januari 2014 zette de New York Times Rotterdam op een tiende plaats in een lijst met 52 wereldwijde “must see” bestemmingen die zeer de moeite waard zijn.

Zeer opvallend te zien vanaf het water zijn o.a. in chronologische volgorde: uit 2013 het grootste gebouw van de Benelux, de Rotterdam (149,1 mtr, 160.000m²), ontworpen door architectenbureau OMA van Rem Koolhaas, uit 2010 het hoogste gebouw van Nederland, de Maastoren (164,75 mtr) op de kop van de Koningshaven van architectenbureau Odile Becq Benoit Cornette en New Orleans (158,35 mtr, hoogste woontoren van Nederland) van de Spaanse architect Alvara Siza, uit 2009 de Red Apple (127,10 mtr) van KCAP Architects & Planners, uit 2005 Montevideo (152,32 mtr) op de Kop van Zuid van Francien Houben en het Scheepvaart en Transport College in het Lloydkwartier van Neutelings Riedijk Architecten, het nieuwe hoofdkantoor van Unilever Nederland B.V., de Brug uit 2004 aan de Koningshaven, ontworpen door JHK Architecten, het nieuwe Luxor Theater uit 2001 van de architecten Bolles & Wilson aan de Rijnhaven, uit 2000 het World Port Centre (138 mtr) naar ontwerp van Sir Norman Foster en het KPN regiokantoor Belvedère op de Wilhelminakade van de Italiaanse architect Renzo Piano, de Veranda van architecten Rudi Uytenhaak en Sjoerd Soeters uit 1999 op het oude Piet Smit terrein, de onder de High Tech stroming vallende Erasmusbrug uit 1996 van architect Ben van Berkel, de Willemswerf aan de Boompjes van Wim Quist uit 1989, de Willemsbrug van Cor Veerling uit 1981, de Euromast (184 mtr) van architect H. Maaskant uit 1960, de Cruiseterminal op de Wilhelminakade, oorspronkelijk de aankomsthal van de Holland Amerika Lijn uit 1949 en ontworpen door Brinkman, van den Broek en Bakema, de Maastunnel gebouwen uit 1942 van J.P. van Bruggen en A.J. van der Steur, het Feijenoord Stadion van Brinkman & van der Vlugt uit 1936, de Hefbrug uit 1927 over de Koningshaven van P. Joosting, het vm. Hoofdkantoor van de Rotterdamse Lloyd uit 1922 in het Lloydkwartier, ontworpen door J. Muller en Zn. & Van der Tak, het kantoor Van Uden uit 1916 aan de Veerhaven van de Roos & van Overeynder, de in Art Nouveau stijl gebouwde sociëteit van Roei- en Zeilvereniging de Maas uit 1908 aan de Veerhaven, Hotel New York op de Kop van Zuid, het oude hoofdkantoor uit 1901 van de Holland Amerika Lijn, ontworpen door C.B. van der Tak, het in Art Nouveau stijl gebouwde Witte Huis uit 1898 van architect Molenbroek en het Hulstkampgebouw uit 1888 op het Noordereiland, ontworpen door J.P. Stok en het oudste gebouw van Rotterdam de Sint Laurenskerk uit 1449.

Zomaar een paar actuele havenfeiten:
de haven is van grote invloed op ons dagelijks leven. 10% van het Nederlandse Bruto Nationaal Product wordt hier verdient. In totaal 440 miljoen ton goederen worden per jaar aan- en afgevoerd. Enorme containerschepen brengen een heel scala van producten vanuit vooral het verre oosten naar Rotterdam. De grootste koopvaardijschepen van de wereld meren in de haven af. De grootse bulkterminal van de wereld ligt op de Maasvlakte. De grootste raffinaderij van Europa, Shell Pernis, verwerkt op topcapaciteit 44.000 liter ruwe olie per minuut, 24 uur per dag. Elke minuut wordt ruim 26.000 liter scheepsbrandstof aan schepen in de haven verkocht. Het grootste containerschip van de wereld, de MSC Oscar, kan 19.224 containers van 20 voet vervoeren. Per jaar worden er ruim 11,6 miljoen containers behandeld. Aan de Ertskade in de Europoort meren regelmatig de grootste ertstankers van de wereld af met een lading van ruim 400.000 ton (400.000.000 kilo) Braziliaans of Australisch ijzererts aan boord. In september 2014 werd het grootste cruiseschip van de wereld, de Oasis of the Seas, bij de Cruiseterminal verwacht. Zij werd voor onderhoud opgenomen in het 500.000 tons dok van Keppel Verolme, een van de grootste dokken van Europa. Heel bijzonder is het in de Maashaven afgemeerde geconserveerde s.s. Rotterdam. Een groot klassiek Nederlands passagiersschip, jarenlang het vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn, gebouwd in 1959 op een Rotterdamse werf voor een Rotterdamse rederij.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Daarnaast is ook de geschiedenis van Rotterdam als havenstad interessant. Rond 1350 ontstonden de eerste havens op de Noordoever, de Oude en Nieuwe haven met het Boerengat. De St. Elizabethsvloed in november 1421 was een echte ramp voor Rotterdam. De vaart over de rivier de Merwe naar zee werd in de loop der jaren steeds moeilijker door de verzanding van deze rivier. De redding voor Rotterdam was de opening in 1872 van de Nieuwe Waterweg, ontworpen door ing. Pieter Caland. Nu kon Rotterdam uitgroeien tot de grootste haven van de wereld en werd ook de zuidoever volledig bebouwd. Een apart verhaal in deze geschiedenis vormen de oorlogsjaren 1940-1945 met het bombardement en de verwoesting van de haven.

Bekende namen zoals de Holland Amerika Lijn, de Rotterdamsche Lloyd, de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Wilton Fyenoord, Pakhoed, S.H.V., Shell Nederland, Vopak, de E.C.T., A.P. Möller, Koninklijke Nedlloyd, etc, etc.

Of over beroemde zeeschepen die ooit in de haven te zien waren of nog steeds de haven bezoeken: de Nieuw Amsterdam (1938), Rotterdam (1959), Statendam (1929, 1957), Westerdam (1946), Grote Beer, Willem Ruys, Indrapoera, Siberië, Zuiderkruis, Zwarte Zee (1933, 1963), Karel Doorman, Australis, Ellinis, Stefan Batory, Esso Cambria, Tina Onassis, Willem Barendsz, Black Prince, Abel Tasman, Acadia Forest, Batillus, Elwood Mead, Energy Concentration, Thialf, Berge Stahl, Queen Elizabeth 2, Queen Mary 2, Stena Discovery, Emma Maersk, Solitaire, Vale Rio de Janeiro, TI Europe, Maersk Mc-Kinney Møller, MSC Oscar, ect, ect.

Tenslotte zijn er vele aansprekende ondernemers en havenbaronnen te noemen die hun sporen in de haven hebben verdient: D.G. van Beuningen, P. van Vlissingen, P. van Ommeren, A, van Hoboken, G.M. Roentgen, Lodewijk Pincoffs, Otto Reuchlin, B.E. Ruys, Marten Mees, Frans Swarttouw, Cornelis Verolme, J. Rijsdijk, K. Reinigert, T. Kooren, W. van der Vorm, ect, etc.

Duidelijk is wel dat er over Rotterdam ongelofelijk veel te vertellen is.

      

PARTYSCHIP DIANE VOOR UW:

FEESTEN
HAVENRONDVAART
PRESENTATIES
HUWELIJKEN
SOCIAL EVENTS
RECEPTIES
JUBILEA
CATERING
BUFFETTEN
MOONLIGHTCRUISES

2016 © REDERIJ DIANE RONDVAARTEN